2018, The war for talent – Trends op de arbeidsmarkt

Nieuws, Tips, Trends

De arbeidsmarkt is weer aan het aantrekken. Dat betekent dat het als werkgever moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen. Hoe zorg je ervoor dat potentiële medewerkers graag bij jouw organisatie komen werken, en hoe behoud je ze vervolgens ook? Waar kan je als organisatie nog het verschil maken?


Meten is weten

HR loopt er helaas nog wat mee achter, maar het wordt hoog tijd om de noodzaak van HR analytics en big data in te gaan zien. Niet alleen kan HR hiermee inzicht krijgen in posten zoals ziekteverzuim, verloop en andere hoge kosten, maar werkt het bovendien ondersteunend. Door de juiste data te hebben en daarmee verbanden te leggen, kun je voorspellen wanneer je bijvoorbeeld meer of minder mensen nodig gaat hebben, op welke posities, hoe lang mensen op een afdeling blijven, etc.

Een sterk merk – Employability branding
Hoe sta jij bekend in de markt? Als fantastische werkgever waar iedereen voor wil werken of het tegenovergestelde? Behoor jij tot de Coolblue’s van deze wereld of staat je organisatie bekend als net zo’n ramp als de hofhouding van Donald Trump? Je employability brand is belangrijker dan ooit te voren. Richt je als bedrijf op waar jij goed in bent. Een sterke missie? Breng hem naar buiten! Bezig met duurzame inzetbaarheid? Laat het de wereld weten! Probeer niet alles aan te pakken, maar zet een sterk merk neer door te doen waar je goed in bent, en het dan nog eens extra te benadrukken. Verwerk dit in je vacatureteksten en al je uitingen naar buiten. Kortom; HR en marketing kunnen elkaar goed versterken. Het wordt in 2018 dan ook tijd dat deze twee afdelingen multidisciplinair gaan samenwerken.

Duurzaam personeelsbeleid, vergeet je huidige werknemers niet!
Tegenwoordig kijkt iedereen constant om zich heen. Linkedin is één grote banenmarkt en het wordt steeds makkelijker om snel met elkaar te netwerken. Niet zo gek dus dat medewerkers sneller van baan wisselen, en hun ogen openhouden voor een andere baan. En het zijn juist de organisaties waar de medewerkersbeleving het hoogst is, en het bedrijf een zogenaamde top perfomer is (een organisatie waarbij de werknemers aangeven dat hun potentieel benut en ontwikkeld kan en mag worden) waar mensen liever kiezen om te blijven dan te vertrekken onder deze omstandigheden. Zorg dus dat naast het aantrekken van mensen, het behouden van mensen ook hoog op de lijst staat.

Waardering
In een krapper wordende arbeidsmarkt, is waardering en beleving in de organisatie van het grootste belang. Concurreren op salarissen, goede beloningen, aandacht besteden aan gezonde maaltijden; het wordt steeds meer de standaard in organisaties. Deze extra’s kunnen net het verschil maken voor een sollicitant om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen. Dat geldt trouwens niet alleen voor nieuwe medewerkers, maar óók voor bestaande. Onderzoek op welke vlakken je een verschil kunt maken voor je medewerkers. En vaak betekent dat ook maatwerk. Een sportabonnement voor de een, opleidingsmogelijkheden voor de ander; het individu staat centraal.

Mismatch
Ook vergrijzing is geen nieuw woord, maar nu de arbeidsmarkt krapper wordt, lijkt de vergrijzing steeds meer evident. De vraag rijst of dit een maatschappelijk probleem is en moet zijn. Moeten organisaties verantwoordelijk worden gesteld voor het omscholen en opleiden van ouderen? Daarnaast staan vooral de banen voor de lagere opgeleiden onder druk. Robotisering en automatisering zorgen er in toenemende mate voor dat banen in het productieproces verdwijnen, maar in het hogere segment juist verschijnen.

De Employee Journey van groter belang dan ooit
Hoe komen je medewerkers binnen? Hoe begint het sollicitatieproces? Worden de sollicitanten vanaf de eerste e-mail hartelijk ontvangen? Wil je nieuwe medewerkers aantrekken, aansluiten én behouden? Richt je op de werkbeleving van elke medewerker. De nieuwe en de oude. Bovendien kan je de employee journey inzetten als een kaart waarin je de ontwikkeling van de medeweker schetst.  Het is ook een goede thermometer om de beleving van de medewerker te meten. Tenslotte staat de werkbeleving steeds meer centraal.

Bron: hrzone.nl

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer