Een succesvoller Employer Brand in 6 stappen

Nieuws, Tips

Een succesvoller Employer Brand in 6 stappen

Employer branding is voor bijna iedere organisatie belangrijk om aandacht aan te besteden. Een aantrekkelijk werkgeversmerk zorgt er niet alleen voor dat je vacatures makkelijker kunt invullen, het voorkomt ook vaak dat huidige werknemers de organisatie verlaten.

1. Bepaal je identiteit

Vóórdat je weet wat je wilt uitstralen, moet je eerst weten wie je bent. Wat is de identiteit van de organisatie of beter gezegd: de employee value proposition. Stel jezelf de volgende vragen: wat maakt jouw organisatie uniek, wat maakt werknemers trots en waarom willen ze graag voor jou werken?

2. Breng je doelgroep in kaart

Belangrijk is het in kaart brengen van je doelgroep. Zoek je mensen in heel Nederland of alleen in jouw regio? Opleidingsniveau? Leeftijd? Hoe scherper je dat afbakent, hoe beter je je communicatie daar op kunt richten. Daarnaast is het goed om de belangrijkste doelen van de employer branding duidelijk te formuleren. Gaat het om werven van nieuwe medewerkers of bijvoorbeeld ook om terugdringen verloop of verzuim?

3. Tevredenheid huidige medewerkers

Employer branding is natuurlijk erg belangrijk voor het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook vooral voor het behouden van het huidige personeel. Daarbij: als die niet tevreden zijn, hoe kun je dan een positief beeld naar buiten toe uitdragen? Werken aan de sfeer en cultuur binnen een organisatie is dus minstens zo belangrijk als de externe communicatie. Tevreden medewerkers zijn je beste ambassadeurs.

4. De corporate website

Het komt nog erg vaak voor dat een vacature niet makkelijk of zelfs helemaal niet terug te vinden op de website van een organisatie. Zorg er daarom altijd voor dat dit op orde is voordat je een employer branding campagne start. Het zou toch zonde zijn als je hierdoor de beste kandidaten misloopt.

5. Kies de juiste communicatiemix

Zodra de identiteit is bepaald, de doelgroep helder is en de doelen zijn vastgesteld is het tijd om je externe campagne te starten. Een goed uitgebalanceerde communicatiemix is hierbij een must. Welk doel en welke doelgroep je wilt bereiken is uiteindelijk doorslaggevend in je keuze van de in te zetten middelen. Wij adviseren hier graag bij, neem gerust eens contact op.

6. Meten is weten

Om te weten of je inspanningen succes hebben, is het belangrijk om op regelmatige basis te meten welk effect je campagne heeft Bij een grote campagne zul je de effecten willen onderzoeken op de potentiële doelgroep, maar in het klein zorg je in elk geval voor het bijhouden van de website-statistieken, de views en clicks van je vacatures en waar de bezoekers vandaan komen. Uiteraard begin je vooraf met een nulmeting zodat je weet hoe groot het verschil is.

Tot slot

Imago wordt voor het grootste deel bepaald door gedrag. Je kunt nog zo’n mooie campagne bedenken, als iemand een slechte ervaring met je organisatie heeft gehad, is het allemaal voor niets. Zorg dus dat je niet alleen vertelt hoe leuk jouw bedrijf is, maar maak dat ook waar. Dat begint al met het netjes afhandelen van sollicitaties. Als mensen niks meer van je horen, heeft dat een negatief effect. Via Ambitie HR Manager bieden wij een aantal tools om dit proces eenvoudig te managen.

Zorg in elk geval dat er draagvlak is bij de belangrijkste afdelingen: HR, Marketing/Communicatie en de Directie.

Meer informatie?

Neem gerust eens contact met ons op. Wij denken graag mee en kunnen helpen bij het versterken van het werkgeversmerk.

https://ndcoverig.bbvms.com/view/default/2858064.html

 

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer