Zo overleven ondernemers de zomer

Nieuws, Tips

De duurste tijd van het jaar. Daar zitten ondernemers nu middenin. Vakantiegeld, invalkrachten, omzetdaling, zelf nog weg misschien. Hoe overleef je dat eigenlijk?

Reken je even mee? Je personeel heeft recht op 8 procent van het jaarloon als vakantiegeld. Dat is al niet misselijk. Maar die werknemers nemen ook nog eens vrij, terwijl ze doorbetaald krijgen. Én om de zaak draaiende te houden moet je vakantiekrachten inhuren die ook salaris moeten krijgen. De zomermaanden zijn dus ruim twee en een half keer zo duur als andere maanden. En dan moet je ook nog rekening houden met een dalende omzet, omdat de rest van de wereld op vakantie is.

 

‘ga een paar weken dicht’

„Als het even kan, zou ik een paar weken dichtgaan”, adviseert Alfred Welink, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord. „Zeker als je onderneming niet zo groot is en je het qua omzet niet van die maanden moet hebben. Ja, daar krijgen we zat vragen over en ik ken de discussies op allerlei bijeenkomsten. Dit speelt.”

Invalkrachten

De zomermaanden zijn voor sommige ondernemingen een regelrechte kwelling. Want niet iedereen kan zomaar de zaak op slot doen. Denk eens aan zorgondernemers. Die moeten invalkrachten zien te vinden, die heel moeilijk te vinden zijn. Welink: „Dat heb ik hier en daar van vrij nabij meegemaakt ja. Je ziet dat goede stagiairs in de herfst al worden vastgelegd voor de komende zomer. Anders zijn ze gewoon niet te vinden. En dan hebben we het nog niet over het lange inwerken dat vaak nodig is.”

Heel ver vooruit denken

Het is een kwestie van ver, heel ver vooruit denken en goed organiseren. „Ja, je moet elke maand geld opzij zetten voor de zomermaanden. Maar ik kom zat ondernemers tegen die dat niet of te weinig doen. En dan kom je dus in de problemen. Tot faillissementen aan toe.”

„Het is als een waterval, die vanuit je kano zo lekker rustgevend klinkt, zegt Peter Scherjon, die samen met Bentacera de MKB-Wurkpleats in Friesland oprichtte. „Maar naarmate je dichterbij komt wordt het geluid sterker, tot het een gebulder is van heb ik jou daar en je je realiseert dat je er niet meer vandaan kunt kanoën. Zo laten de meeste ondernemers de zomer op zich af komen. Echt waar.”

Kwaliteit belangrijker

Au. Dan kun je beter ver van tevoren beslissen de deur van je bedrijf een paar weken dicht te doen, als het maar even kan. Scheelt bovendien een boel geld soms. „Veel ondernemers die ik spreek, zijn bang dat het niet kan. Dat ze dan klanten verliezen. Maar in de meeste gevallen is die angst ongegrond. Klanten zeggen misschien vaak dat ze hun spullen of diensten snel willen, maar kwaliteit vinden ze uiteindelijk echt belangrijker. Bovendien: in de zomervakantie lijkt de hele wereld wel van huis.”

Beter worden

In de meeste gevallen hebben mensen alle begrip voor een bordje op de deur waarop staat dat ie de komende weken dicht blijft. Sterker nog: ze zijn vaak blij met die duidelijkheid. Het is beter dan half geholpen worden, omdat die vakantiekracht toch nog niet helemaal goed ingewerkt was. „Laatst nog had ik een gesprek met een ondernemer in de metaalindustrie, die altijd maar open was en het met uitzendkrachten draaiende hield. Hij gaat deze zomer voor het eerst dicht en die beslissing alleen al geeft hem nu rust en ruimte om beter te worden.”

In de meeste gevallen is de angst om dicht te gaan ongegrond

Afgezien daarvan: voor de ondernemende mens is het ook bepaald niet slecht om er even helemaal uit te zijn, zegt Scherjon. „Ik vergelijk het vaak met een zaag. Heel veel ondernemers die ik tegenkom, zijn geneigd maar door te gaan en door te gaan, ook al wordt hun zaag bot. Beter is het om even te stoppen, de zaag te slijpen en dan weer fris ertegenaan te gaan. Dan gaat je kwaliteit zienderogen omhoog.”

Niemand vindt het erg

Dat dat waar is, weet Jan Rijkeboer van fietsenfabriek Azor in Hoogeveen. „Tot een paar jaar geleden wilde ik open blijven in de zomervakantie. Geen succes. Je probeert met vakantiekrachten de boel draaiende te houden. Maar het loopt gewoon niet. Het overzicht is weg, mensen die het weten zijn er niet. Gewoon dicht gaan drie weken lang was een uitstekend besluit. Niemand vindt het erg, heb ik gemerkt. Voor ons is het allemaal veel beter. Iedereen weet waar ie aan toe is.”

Het vereist overzicht, organisatie en moed misschien wel. Om verder te kijken dan de klant nú bedienen, de lopende zaken af te handelen. Maar veel meer ondernemers zouden het moeten doen, de poort dichttrekken en er even helemaal uit gaan. Peter Scherjon is wat dat betreft een ervaringsdeskundige.

Beuken

„Ik was ook zo’n ondernemer, die dacht dat hij altijd aan het werk moest zijn, constant bereikbaar, beuken gewoon. Ik ben er aan kapot gegaan, heb een burn-out en een faillissement meegemaakt. Ja, daar heb ik van geleerd. Weet je, ik zat mijn cijfers te bekijken. Ik ben elk jaar minder gaan werken en mijn rendement stijgt elk jaar. Dat had ik toen nooit geloofd.”

Hoe dat kan? Omdat Scherjon tegenwoordig dus wél de tijd neemt om zijn zagen te slijpen, om verder te kijken, van boven naar zijn bedrijf te kijken en zijn route bij te stellen. Daarom. „Dat is wat ik andere ondernemers probeer bij te brengen. Doe dat. Ga gewoon dicht, daar wordt je niet minder van. Integendeel.”

Verlies draaien

Het blijft moeilijk, vooral voor ondernemers van de wat kleinere bedrijven, die (bijna zeker weten dat ze) ernstig gemist worden als ze er niet zijn. En maar open blijven, desnoods als ze verlies draaien. Scherjon: „Zij zijn soms slachtoffer van hun eigen bedrijf, dat ze begonnen om juist vrij te zijn. Met alle goede bedoelingen. Echt, het is een kwestie van goede plannen maken en mogelijkheden zien, om even uit het dagelijkse ritme te komen. Dat geeft rust en vertrouwen en maakt het bedrijf alleen maar beter.”

Jongere ondernemers kunnen beter loslaten

Zowel Alfred Welink als Peter Scherjon ziet wel een opmerkelijke trend: het wordt beter. Welink: „De jongere ondernemers zijn hier beter in, lijkt het. Meer van hen hebben de gave om over de dagelijkse werkzaamheden heen te kijken.” Dat ziet Scherjon ook. „Zeker voor de ondernemers van de wat oudere stempel is het lastig om los te laten. De jongere generatie kan dat veel beter, is meer gericht op duurzaamheid, inclusief het passen op zichzelf. Goed idee.”

Bron: Noordz.nl 

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer