Zo maak je de werkvloer ergonomischer

Blog

Betreed een hedendaags kantoor en je ziet meer en meer ergonomische kantoormeubelen zoals verstelbare bureaus. Werkplekken zijn steeds meer gericht op de mens en zijn gezondheid. Al zijn er nog aandachtspunten.

1. Medewerkers mee laten beslissen

Bij een ergonomisch kantoor is het vooreerst cruciaal dat de omgeving in lijn ligt met hoe medewerkers werken. Welke activiteiten doen ze en wat verwachten ze?

Bij de inrichting van een kantoor wordt veel te laat aan ergonomie gedacht. Eigenlijk kan men  bij het ontwerp of de aankoop van een nieuw kantoorgebouw al een ergonoom betrekken om mee te gaan beslissen over de inrichting. Soms wordt er op het laatste moment nog een sta-bureau opgesteld, maar staat die daar wat verloren en ongebruikt.

2. Ergonomie breed bekijken

Een aangepast bureau en een juiste stoel zijn belangrijk, maar niet het enige. Het gaat bij ergonomie om de hele inrichting van een bureau: van meubilair tot ventilatie, geluid en licht. Dit heeft vaak tot gevolg dat je iemand met een bepaalde specialiteit moet inroepen. Ergonomie gaat breed.

3. Bewegen en nog beter: variëren

De laatste jaren ging er veel aandacht naar bewegen op de werkvloer. Specifieke meubelconcepten zoals de desk bike haalden de media, maar breken voorlopig niet door.  Zulke opstellingen zijn vaak minder geschikt voor taken die veel concentratie vergen.

Belangrijk is om regelmatig je statische bewegingen te doorbreken. Altijd zitten in dezelfde houding is niet zo goed, maar altijd in dezelfde houding staan ook niet. Je moet dus goed variëren.

4. Privacy

Genoeg afscherming en privacy is natuurlijk ook belangrijk.  Als iedereen op dezelfde vloer zit kan je nog wel afscheidingen gebruiken, tussenliggende vergaderruimtes of een andere schikking van bureaus waardoor je nooit in een ‘zee van bureaus’ zit. Voor wie zich even wil afzonderen om bijvoorbeeld te telefoneren, kun je aparte ruimtes creëren. Het zelfde geld voor socializen. Dit hoeft natuurlijk niet in een afgesloten ruimte maar met een klein wandje met daarachter een fijne relax plek isoleer je het geluid.

Het hebben van mooie werkplekken als werkgever kan je inzetten voor employer branding. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van employer branding? Stuur dan een mailtje naar banen@ndcmediagroep.nl of bel 058-284 52 52 en dan kijken we samen naar de mogelijkheden! 🤝

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer