Wat als… medewerkers hun eigen rekruteringscampagne maken?

Blog, Ervaringen

Het ‘do it yourself’-fenomeen duikt ook op in rekrutering. Medewerkers die de kans krijgen om voor hun werkgever een eigen rekruteringscampagne te maken. 

Het inzetten van ambassadeurs wordt gezien als een effectief instrument. Eigen medewerkers zijn de beste ambassadeurs van een bedrijf. Ze brengen een authentiek verhaal en de instroom van kandidaten via dit kanaal is kwalitatief bijzonder goed. Elke medewerker heeft bovendien zijn of haar netwerk en daar zit ongetwijfeld heel wat talent in. Alleen lukt het niet elk bedrijf om instroom te krijgen via eigen werknemers.

Een mogelijkheid is te vinden in het combineren van employer branding met referral recruitment, waarbij werknemers de handvaten krijgen om via een campagne bekenden in contact brengen met hun bedrijf. Hierin mag de werknemer een creatief idee voor de persoonlijke campagne bedenken waarbij het bedrijf helpt bij de uitvoering. Denk bijvoorbeeld aan advertenties op sociale media door een werknemer zelf; ‘Word jij mijn nieuwe collega?”. Ook fysieke middelen kunnen worden ingezet: bedrukte placemats in sportcentra, bedrukte zadelhoezen in de buurt etc.  Door naast een beloning medewerkers handvaten te geven in het ambassadeurschap kun je meer werknemers mee krijgen in recruitment.

Wil jij in contact komen met de juiste kandidaten voor jou vacature? ⭐️ Ambitie kan helpen! Kies voor een op maat gemaakte crossmediale aanpak.

 

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer