Robot Sigmund kiest de beste sollicitant

Blog

Sigmund heeft géén ochtendhumeur. Hij heeft geen vooroordelen en wordt steeds slimmer. Op basis van tien vragen kan deze robot straks tot eenzelfde – of zelfs beter – oordeel komen over een sollicitant dan psychologen na een dag assessments. Dat is althans de bedoeling.

Sigmund – ja, inderdaad vernoemd naar psycholoog Sigmund Freud – is de sollicitatierobot van assessmentaanbieder LTP Business Psychologen.

Met de genderneutrale Sigmund wordt er gehoopt zogenaamde bias uit testgesprekken te halen: de (onbewuste) vooroordelen die een interviewer kan hebben als hij of zij een sollicitant voor zich heeft. Deze vooroordelen – gebaseerd op geslacht, etniciteit of andere uiterlijke kenmerken – kunnen de inhoudelijke kwaliteiten van de sollicitant behoorlijk overschaduwen, blijkt uit eerder onderzoek.  

Bovendien geeft de robot volledige aandacht aan de sollicitant. Managers hebben vaak de neiging om veel aan het woord te zijn. Het zelfvertrouwen waarmee ze hun positie hebben bereikt, zit ze op dat moment in de weg. De robot heeft dat niet en luistert écht naar wat er wordt gezegd.

En worden alle selectiepsychologen van LTP nu werkloos? Nee. Sigmund moet het werk vooral béter maken. Er is een soort van angst dat artificial intelligence (AI) alles overneemt. Het helpt om objectiever te oordelen. In de advocatuur wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van AI. Het systeem kan effectievere analyses doen van literatuur, dat maakt het werk alleen maar beter, maar de advocaat niet overbodig. Ook gaat Sigmund het werk van bestaande selectiepsychologen niet vervangen. Je hebt altijd mensen nodig om het proces te begeleiden.

Overigens was die hele robot – eigenlijk – niet eens nodig: Het is eigenlijk gewoon een omhulsel. Je kunt het algoritme ook in een computer duwen. Maar, iedereen vindt dit leuk, mensen reageren op een gezicht.

Lees het volledige interview met LTP Business op ad.nl

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer