Rekruteren in tijden van corona

Blog

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving! 

Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit. 

Stop met zoeken naar de speld in de hooiberg – met name ten tijde van het coronavirus. Voor goede resultaten heb je helemaal niet grote budgetten nodig. Het gaat namelijk niet om het grootste bereik maar om het bereiken van jouw specifieke doelgroep. Daarom moet er alleen gefocust worden op waar die doelgroep zich bevindt. Dit gaat verder dan de traditionele kanalen. Vacatures kunnen ook gepusched worden op bijvoorbeeld spotify of Business Insider.

Dus laat de grote (algemene) kanalen zoals Indeed los en focus op niche kanalen of nieuwe sociale media. Je zult minder bereik genereren maar wel met minder budget de juiste kandidaten bereiken.

Tip #2: Cluster in het adverteren. 

Een andere manier om kosten te besparen in werving is het clusteren van vacatures bij het adverteren. Zoek je meerdere HR kandidaten. Maak dan één advertentie, op de juiste kanalen weggezet, in plaats van alle functies los te gaan promoten.  Dus: ‘Ben jij geïnteresseerd in een HR functie bij Ambitie? Kijk hier voor al onze vacatures.’

Tip #3: Maak gebruik van je netwerk. 

Juiste nu is het tijd om creatief te worden. En daarin samen te werken met je collega’s. Iedereen is nu meer online wat betekend dat je het online netwerk van collega’s kan inzetten. Vraag ze om hun sociale media te gebruiken om jou vacatures te delen. Misschien kent één van hen zelfs al wel de perfecte kandidaat? Samen kom je een heel eind!

 

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Videosollicitatie interviews in tijden van het coronavirus

Videosollicitatie interviews in tijden van het coronavirus

Nu sociaal contact moet worden vermeden en de meeste mensen thuiswerken kun je ook niet meer sollicitanten op kantoor spreken. De oplossing: videosollicitatie interviews!Sollicitatiegesprekken voeren via Skype wordt al veel gedaan en er bestaan zelfs verschillende bedrijven die videotechnologie aanbieden, specifiek gericht op recruitment. Zorgt corona voor de doorbraak van videosollicitatie interviews?

Lees meer