Nieuw boek legt effecten van corona op de werkvloer bloot

Blog

Sommigen hebben zich leiders getoond, terwijl anderen zich angstvallig wegstaken. Organisatiespecialist Nele Verrezen voerde onderzoek naar de effecten van de coronacrisis. Ze bundelde haar bevindingen in een boek.

De impact van corona in bedrijven is divers. “We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat beslissingen sneller worden genomen”, zegt de zaakvoerder van Marcells Journey uit Hasselt.

“De ego’s spelen minder mee en het onderlinge vertrouwen is groter. De waarde van face-to-face contact is gestegen. Er is, uit het begrip voor elkaars situatie, een hechte teamwerking ontstaan. Mensen hebben taken van elkaar overgenomen en zijn ingesprongen op departementen waar ze eigenlijk niets mee te maken hebben. Het belang van heldere, directe communicatie is bovendien duidelijk geworden.”

Slappe chefs

Ook voor leidinggevenden is er veel veranderd. “Door het thuiswerk moeten ze meer vertrouwen schenken aan hun medewerkers en hen op resultaten beoordelen. Ze hebben in crisistijd gezien op wie ze kunnen rekenen en op wie niet. Dit zal zeker meespelen in de volgende evaluaties en als er keuzes moeten gemaakt worden over wie aan boord wordt gehouden en wie niet”, stelt Nele Verrezen. Anderzijds is ook het niveau van leiderschap zichtbaar geworden tijdens de coronacrisis. “Chefs die slap gereageerd hebben en hun mensen aan hun lot overgelaten hebben, moeten vrezen dat goede werknemers naar een andere uitdaging op zoek gaan.”

In haar boek geeft Verrezen tips over hoe met de crisis om te gaan. “Wie zich innovatief, flexibel en als leidersfiguur heeft opgesteld, moet blijvend op die talenten aangesproken worden”, stelt ze. “Bepaalde privileges rond thuiswerk kunnen niet meer teruggedraaid worden. En zo zijn er heel veel veranderingen ten goede. Covid-19 heeft dus niet alleen miserie voortgebracht.”

Het jungle-effect van de crisis – Nele Verrezen, Politeia, ISBN: 9782509037251

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer
Videosollicitatie interviews in tijden van het coronavirus

Videosollicitatie interviews in tijden van het coronavirus

Nu sociaal contact moet worden vermeden en de meeste mensen thuiswerken kun je ook niet meer sollicitanten op kantoor spreken. De oplossing: videosollicitatie interviews!Sollicitatiegesprekken voeren via Skype wordt al veel gedaan en er bestaan zelfs verschillende bedrijven die videotechnologie aanbieden, specifiek gericht op recruitment. Zorgt corona voor de doorbraak van videosollicitatie interviews?

Lees meer