Een nieuw jaar is steevast hét moment voor goede voornemens, nieuwe uitdagingen én het voorspellen van nieuwe trends. In dit artikel delen wij vier trends met jullie op het gebied van recruitment die zich in 2020 zullen doorzetten.
1. Nog meer sociale media gebruiken
Social media worden al langer gebruikt bij het werven, zoals bijvoorbeeld LinkedIn. Maar het zal nog belangrijker worden. Veel jongeren en arbeiders komen niet eens op LinkedIn, maar deze mensen besteden wel vele uren op Facebook, Snapchat en Instagram. Ze zitten er meestal op voor de fun, maar net door via die kanalen ook vacatures te verspreiden, kan je hen bereiken en triggeren. Daarom zullen dit kanalen zijn waar in 2020 veel vaker op geworven gaat worden.
Het is daarbij ook belangrijk om naargelang de gezochte profielen de juiste kanalen te kennen en bewandelen. Arbeidersprofielen ga je vooral via Facebook en Instagram benaderen, voor jongeren is dit dan weer Instagram en Snapchat. Hogere functies bereik je best via LinkedIn en Google.
2. Vacature moet naar persoon toe
In plaats van personen naar de vacature te laten komen, moet de vacature naar de personen komen. Het is ouderwets om etalages vol vacatures in drukke winkelstraten te hebben.
Door de vacatures tot bij hen te laten komen via de kanalen die zij graag gebruiken, en op de momenten waarop zij willen, hoeven ze niet door die winkelstraat. Op deze manier worden mensen die ‘latent’ werkzoekend zijn wel bereikt. Ook op de klassieke vacaturesites zouden deze mensen die vacatures nooit hebben gezien. We laten hen op deze manier ook zelf solliciteren, niet op een vastgelegd moment maar wanneer ze zelf willen, al is dat ’s avonds laat of in het weekend.
3. Van een voor een, naar een voor allen
Een andere trend is om velen in een keer, bijvoorbeeld via een campagne, te benaderen. Met traditionele werving benadert de recruiter een persoon per keer. Dit is tijdsintensief en tegelijk zeer kostbaar, zeker met de krapte waardoor er bijzonder veel vacatures openstaan. Een campagne om velen tegelijk te benaderen, zal vaker worden gebruikt.
We kunnen bijvoorbeeld alle profielen van een bepaalde leeftijd met een bepaalde bachelor en in een straal van 10 kilometer linken aan een vacature om hen allen tegelijk te bereiken. Op die manier worden ze getriggerd om te solliciteren voor een job die op hun lijf geschreven is.
4. Google for Jobs
Als laatste is er het wereldwijd uitrollen van Google for Jobs waarvan we verwachten dat dit een grote invloed zal hebben op personeelswerving. Het wordt hierdoor voor bedrijven mogelijk om goedkoop en snel hun vacatures in te vullen, waardoor het inschakelen van traditionele uitzendbureaus niet meer nodig is.