Hoe werf je millennials?

Blog, Ervaringen

Ik kan het weten: millennials doen het niet goed in een restrictieve, ouderwetse bedrijfscultuur. Van een 90s kid aan alle werkgevers: met deze tips spring je zó over de generatiekloof en zet je die idealistische slimmerds aan het werk. 

De jongst werkende generatie van Nederland (geboren tussen 1980 en 2000) wordt de millennials genoemd. Onze jeugd wordt gekenmerkt door de digitale revolutie van de jaren ’90: computerspelletjes in de woonkamer, MSN Messenger, sms’en met je crush en Facebook als online vriendenboekje. We zijn (aldus populaire media) idealistisch, zelfverzekerd, op onszelf gericht, voelden ons speciaal als kind, hebben keuzestress en hoge verwachtingen van het leven.

Hoe zijn millenials anders op de werkvloer?

Millennials zijn verslaafd aan hun telefoon én vinden werkplezier belangrijker dan salaris. Dat zijn de twee belangrijkste verschillen met de generatie voor ons, de babyboomers. Verder zijn millennials helemaal niet zo anders dan andere werknemers. We eten wat meer avocado’s en zitten veel op onze telefoon, maar net als mensen die voor of na ons zijn geboren, voelen we ons het best in een eerlijke en respectvolle samenwerking.

Hoe vind ik millennials en hoe leg ik contact?

Een advertentie in de krant alleen gaat je niet helpen. Waar vind je ‘jouw’ millennial en hoe wil hij graag benaderd worden?

1. Plaats je vacatures op social media

Het kost veel tijd om alle vacaturewebsites af te struinen, maar op social media zitten we elke dag wel even. Plaats dus je vacatures op Facebook, Instagram of LinkedIn, mét een linkje naar de originele vacature zodat we direct kunnen reageren. Ook handig: op social taggen we meteen onze vrienden als de vacature voor hen geschikt is. En als jij op hun namen klikt, kan je direct je research beginnen. Dat scheelt jou weer tijd!

2. Millennials houden van duidelijke en creatieve vacatures

Vacature + bedrijf = de reden waarom we solliciteren. Het lijkt een open deur, maar we moeten daarvoor wel de vacature begrijpen! Schrijf een prettig lezende vacaturetekst met humor, creativiteit en helderheid. Vermijd stoffige jargons en vage omschrijvingen. Denk aan ‘vertel me eens waarom ik jou moet aannemen’, maar dan andersom. Vertel ons waarom wij bij jou willen werken! Je hoeft niet elk detail op te schrijven, maak ons maar nieuwsgierig!

3. Stuur uitnodigen op LinkedIn

Ik hoor regelmatig van oudere/ andere generaties dat ze het onprofessioneel vinden om iemand te contacteren via een bericht op LinkedIn, maar dat vinden millennials juist prettig. Het is een snelle manier om contact te leggen én beide partijen weten direct met wie ze te maken hebben, omdat je elkaars profiel ziet. Gebruik LinkedIn dus volop om sollicitatiegesprekken te organiseren of telefoonnummers uit te wisselen!

4. Antwoord snel en persoonlijk

Millennials zijn niet onder de indruk van een automatisch no-reply mailtje. Vooral niet als het in een ouderwetse en saaie stijl is geschreven. We hebben ons best gedaan om een overtuigende sollicitatiebrief of- video te maken, dus we verwachten ook iets terug. Heb je echt niet de tijd om persoonlijk te bedanken? Ok dan, maar maak er dan echt een heel vriendelijk mailtje van. Misschien zoiets?

Hoi (voornaam), 

bedankt voor je sollicitatie. Wat leuk dat je bij ons wilt werken! Binnen twee weken hoor je van ons of we je uitnodigen voor een gesprek.

Ik wens je een hele fijne dag.

Met vriendelijke groet,

(naam)

5. Hou je aan (redelijke) afspraken en wees transparant

Af en toe zie ik een reactietermijn van twee maanden staan. Dit is natuurlijk veel te lang. Over twee maanden hoopt de millennial al lang aan het werk te zijn! En als je belooft terug te bellen, doe dat dan ook. Niets is zo frustrerend dan wanneer je de hele dag wacht op een telefoongesprek dat niet komt. Ook onredelijk: zestien eliminatierondes en vijf persoonlijkheidstesten, vooral als je het ons niet van tevoren hebt verteld. We komen liever gewoon langs voor een eerlijk gesprek en een soy chai latte.

 

 

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer