4 generaties op de werkvloer: Hoe werken ze samen?

Blog

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er vier verschillende generaties op de werkvloer. Van de babyboomers tot generatie Z: allemaal werken ze samen. Al is er misschien meer dat hen bindt dan scheidt.

Er is de laatste jaren heel veel gezegd en geschreven over Generation X, Y en Z. Leden van een bepaalde generatie zouden erg verschillen van een andere. De X’en zijn bijvoorbeeld de doeners, de Y’s zijn prestatiegericht en de Z’ers zijn niet gewend aan autoriteit, klinkt het dan. Maar deze verschillen kun je met een korrel zout nemen.

Onderzoek toont aan dat de individuele verschillen tussen generatiegenoten groter zijn dan die tussen verschillende generaties.  Aspecten als persoonlijkheid en karakter spelen hierbij een grotere rol. Is er dan geen verschil tussen die vier generaties? Toch wel. Wat hierin invloed heeft is de context waarin een generatie opgroeit en werkt. 70 procent van wat mensen gedragsmatig vertonen, wordt verklaard door de context. In de jaren tachtig was thuiswerk bijvoorbeeld nog niet ingeburgerd, omdat de technologie nog niet op punt stond. Internet en smartphones ontbraken. Onze generatie van toen kwam er niet mee in contact. Dan is het ook logisch dat we van oudsher minder vertrouwd waren met technologie.

Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat er op het vlak van waarden en behoeften fundamentele verschillen zijn tussen generaties. Dan denkt je aan basisbehoeften als veiligheid, zekerheid, erkenning en de nood aan sociale relaties. Die zijn in al die jaren niet veranderd. Een motivatietheorie als die van Frederick Herzberg is vandaag nog altijd dezelfde. Het is niet omdat jongeren vaak in de weer zijn met hun smartphone, dat zij geen nood hebben aan menselijke relaties. Die nood is gewoon anders ingevuld. Die smartphone is een product van de context.

Dé 4 generaties:

Babyboomers (1946-1964)
Referentieproduct: televisie
Referentietoepassing: Microsoft Windows
Communicatievorm van hun generatie: telefoon

Gen X (1965-1979)
Referentieproduct: personal computer, laptop
Referentietoepassing: Outlook, Yahoo en Google
Communicatievorm van hun generatie: e-mail en tekstbericht

Gen Y (1980-1994)
Referentieproduct: tablet en smartphone
Referentietoepassing: WhatsApp, Instagram en Facebook
Communicatievorm van hun generatie: tekstbericht en social media

Gen Z (1995-2010)
Referentieproduct: smartphone en augmented reality (zoals Pokémon Go)
Referentietoepassing: Snapchat en YouTube
Communicatievorm van hun generatie: handheld communicatietoestellen

Wil jij binnen de juiste context in contact komen met de juiste generatie kandidaten voor jou vacature? ⭐️ Ambitie kan helpen! Kies voor advertorials & vacatures online, in onze kranten of via video’s. Tel.: 058-284 52 52 Mail: banen@ndcmediagroep.nl

 

 

 

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Rekruteren in het Covid-19 tijdperk: 5 trends

Corona verandert alles, en dus ook rekruteren. Deze trends tekenen zich af en digitalisering staat hierbij voorop. Van meer gebruik van video tot de opmars van virtuele jobbeurzen. 1. Minder aanwervingen Een no brainer: bijna zes op tien bedrijven uit het...

Lees meer
10 prognoses voor het post-coronatijdperk

10 prognoses voor het post-coronatijdperk

Wat betekent het post-coronatijdperk voor je werk, job en kantoor? We legden ons oor te luisteren bij enkele experts en doen tien voorspellingen. 1. Meer hygiëne “Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk meer aandacht besteden aan hygiëne”, stelt Tom Palmaerts van...

Lees meer
Rekruteren in tijden van corona

Rekruteren in tijden van corona

In deze gekke tijden heb je als recruiter ineens een hoop op je bord liggen. En daarbij komen ook de flinke bezuinigingen op het recruitment budget? Ambitie deelt daarom drie creatieve tips voor werving!  Tip #1: Kies voor kanalen met kwaliteit niet kwantiteit.  Stop...

Lees meer